Právo
O MOROVÝCH RANÁCH NAŠEHO ČASU
|
|
Dva čeští divadelní režiséři se pilně starají, abychom se mohli seznamovat s renomovanými dramatiky našich germánských sousedů. Zatímco J. A. Pitínskému se zalíbilo v díle Thomase Bernharda. Pražské komorní divadlo Dušana D. Pařízka po Prezidentkách uvádí v Divadle Komedie druhý text Wernera Schwaba Lidumor aneb Má játra beze smyslu.
Schwab je v Rakousku kultovním dramatikem, osudem, zejména odchodem ze světa krátce po třicítce, dost podobným třeba Petru Léblovi... Rakouskou kritikou je Lidumor považován za jeho hru nejlepší. Překlad Tomáše Kafky uchoval v příběhu ze štýrskohradeckého činžáku, proměněného v kritický pohled na společnost dramaticky vyhrocenými sociálními, politickými i lidskými anomáliemi, vysokou jazykovou kulturu obrazného textu. Kultivovanosti v protikladu pak stojí nízké činy aktérů netolerancí počínaje, incestními vztahy a vraždami konče.
Vladimír Franz neuvěřitelně pokorně doprovodil Pařízkovu inscenaci temným, ale nevtíravým hudebním partem. Po jejím duchu pak v téměř hororové atmosféře nesou svoji hereckou kůži na trh představitelé nesourodého společenského vzorku. Marie Málková (paní Červová), nájemnice suterénního brlohu starající se o fyzicky i mentálně poznamenaného syna Heřmana seberealizujícího se ve výtvarných pokusech. Přestrašeného, ubohého skřeta, v jeho pokřivenosti však vlastně nejlidštější figuru hry, vymodeloval jako zatím nejlepší mužský herecký výkon divadelní sezóny Karel Roden.
Aristokratickou zvrhlost, intelektuální zvrácenost neštítící se selekce, a nakonec i vražd, zastupuje Daniela Kolářová jako majitelka činžáku paní Vočistcová. Rodinu pracujícího stavu, jaké dobře známe i z našich televizních seriálů, zastupují kulturností nedotčení Kovačičovi (na první repríze 9. ledna Martin Zahálka, Lucie Juřičková, Anna Bendová a Adéla Stodolová). Jenom premiéra před koncem roku poškodí společensky angažovaný Lidumor prakticky vyřazením ze soutěže o nejlepší dramaturgický objev a herecké výkony roku...
|
|
Jiří P. Kříž, Právo, 18. ledna 2000
|
|