Skip Navigation Links
Respekt

V DIVADLE KOMEDIE PADNUL POSLEDNÍ VÝSTŘEL

 
Divadlo Komedie se loučí stylově: jejich poslední večírek je bizarně magický a nepadne na něm ani slovo - přesto se pobavíte a dozvíte se hodně o nás i o době, ve které žijeme.

Výchozím bodem poslední inscenace je „němý text“ Hodina, ve které jsme o sobě nevěděli od jednoho z kmenových autorů divadla Petera Handkeho. Mnohomluvného rakouského provokatéra k ní inspirovalo odpoledne, které proseděl s vínem na kavárenské terase v italském městečku Muggia. Pozoroval život na místním náměstí, až dospěl do stádia, kdy mu - jak vzpomíná - každá maličkost připadala příznačná pro fungování světa.

Umělecký šéf Dušan D. Pařízek „nejmenované náměstí“ udělal přímo z jeviště Divadla Komedie a do rolí těch, kteří se na něm setkávají a míjejí, obsadil postavy z mnoha her, které zde spolu s Davidem Jařabem uvedli. Útržky jejich osudů a situací tak tvoří obraz celé společnosti, současně jsou rekapitulací desetiletého působení divadla, připomenutím, jak viděli svět tamní tvůrci. Pochyby o „možnosti dorozumění“ a otázky po smyslu naší existence jsou současně i otázkami po smyslu a limitech divadla. Kam zamíří ze symbolického náměstí postavy, jež tu byly ještě naposled uvedeny v život?

Inscenace o „světě v kostce“ vskutku začíná obří dřevěnou krychlí, která se objevila v několika hrách. Její stěny se s bouchnutím rozloží na podlahu, zrodí herce a spustí se orloj desítek výjevů, v němž se realita se střídá se sny, erotika se strachem, divokost s rezignací a tragédie s groteskou. Ženy předvádivě kamsi míří, dva stařečci s berlemi spolu závodí, sestavu fotbalistů od Elfriede Jelinekové střídá „sestava Židů“ od George Taboriho. Josef K. je znovu popravován, Roman Zach s Ivanou Uhlířovou se pevně zaklesnou a bojují o chvíli vzrušení.

Navazované vztahy záhy končí, jindy je čeká stejně letmé pokračování v další inkarnaci. Inscenace s industriálním doprovodem Ivana Achera připomíná jakési pohybové rekviem za prchavostí života či slavnou Tančírnu, pro divadlo mnohokrát adaptovaný němý film Ettore Scoly - kde se za zvuků dobové hudby prolíná "malý" osobní život pravidelných návštěvníků typické pařížské tančírny s během "velkých" dějin.

Na první pohled se zdá logické, že z představení v Komedii si nejvíc odnese ten, kdo tamní repertoár zná, takže může v paměti dohledávat původ figur a vzpomínat. Ale představení funguje samo o sobě; dokonce je možné, že si „neznalý“ divák inscenaci prožije víc. Může ji vnímat jako esteticky čistý obraz, bavit se gagy, pokoušet se dekódovat smysl situací a intenzivněji cítit osamělost postav vytržených ze svých příběhů.

Komedie objevila a vychovala řadu skvělých herců, ale jejich výkony se nikdy nedaly označit za tradiční „herecký koncert“, dokonce ani za klasické herectví. Vždycky byli hlavně součástí týmu a celkové vize, kterou pomáhali naplnit. Tentokrát jako by byli osvobozeni a konečně se mohli před publikem pořádně předvést. Jejich „řádění“ a převlékání kostýmů však není jen rozlučkovou manýrou, ale současně i komentářem, jak se oním smyslem čím dál tím víc stává naše marnivost a ego.

Hodina, ve které jsme o sobě nevěděli potvrdila to, co bylo podstatou úspěchu a jedinečnosti Komedie. Umění vybírat si silné a nejednoduché autory, nacházet k nim současné klíče a vytvářet uhrančivé obrazy, které nás ukazují jako jedince formované vyšinutou současností i dědictvím středoevropského prostoru.

Šampaňské na konci inscenace je zasloužená oslava i poslední výstřel; každopádně v obou případech by měly špunty trefit někoho na magistrátu. Pražští radní prohlašují, že nechtějí podporovat průměr, ale tady promarnili šanci, aby to dokázali.
 
Pavel Kroulík, Respekt, 28. června 2012

 
 

Klub

Divadlo Komedie, Jungmannova 1, 110 00 Praha 1, Tel: +420 224 222 484-5, pokladna: +420 224 222 734 PO-PÁ 12:00-20:00, SO-NE dvě hodiny před představením