Skip Navigation LinksÚvod > Napsali o nás > Kritiky > V Komedii se skákalo do prázdna
Právo

V KOMEDII SE SKÁKALO DO PRÁZDNA

 
Pražské komorní divadlo představilo sugestivní projekt choreografa Paco Deciny

Praha dlouho postrádala divadlo, které by v jejím samotném centru nekompromisně, a bez ohledu na reakce konzervativní části kritiky, na barikádě ostřelované zastánci komerce třímalo prapor divadelního experimentu. Středeční světová premiéra Salto nel vuoto choreografa Paco Deciny v Divadle Komedie potvrdila, že taková scéna působí na dohled od Václavského náměstí.
Dušan Pařízek již čtvrtou sezónu buduje soubor k pohledání. Kooperace s ústeckým Činoherním studiem i s dalšími příbuznými scénami přinesla v minulých letech některé výrazné i kontroverzní opusy. Patrná je zejména chuť pouštět se na neprobádaná území, někdy i za cenu menší divácké vnímatelnosti. Herecký i tvůrčí tým je nyní v optimální kondici, proto zaráží nejistota, v jaké se soubor nachází. Nikdo totiž neví, budeli moci v Komedii působit také příští sezónu.
Salto nel vuoto - česky Skok do prázdna nebo Skáču do prázdna - je s ohledem na předcházející řádky číslem divácky svrchovaně atraktivním, i když ani o píď neustupuje z vektoru uměleckého směřování Pražského komorního divadla v Divadle Komedie. Jeho hlavním aktérem je francouzský Ital Paco Decina. Z rodné Neapole přesídlil natrvalo do Paříže a proslavila ho zejména choreografie v kreaci Tempi morti.
Nad Vltavou stvořil artefakt, který je špičkou pyramidy jeho tříměsíčního pedagogického a uměleckého působení v Praze. Projekt významně podpořily Francouzsko-česká obchodní komora, Francouzský institut v Praze, Culture 2000 Evropské unie, ministerstvo kultury i další instituce. Po pražské světové premiéře se Salto nel vuoto přemístí do Bratislavy a do Paříže.
Se šesticí tanečníků (Alžběta Májová, Veronika Šimková, Zdenka Svíteková, Tomáš Krivošík, Pierre Nadaud a Michal Záhora) vytvořil Decina hodinovou sugestivní pohybově taneční performanci o hledání přesahů člověka, o jeho prostupování s duchovním světem zasutým uprostřed civilizačních stresů kdesi hluboko v něm.
Po úvodních minimalizačních etudách se osudy tanečníků na scéně začínají prolínat. Pohybově gradují až do vzletných, byť místy i varovně makabrózních obrazů v sugestivním oparu postmoderních hudebních motivů Jana Buriana a Mikoláše Růžičky. Celek je uhrančivý, sugestivní, aplaus nebral konce. Někdy skoro ani neregistrujeme, že lákavou kulisou českého města měst projde umělec světového věhlasu...
 
Jiří P. Kříž, Právo, 9. září 2005

 
 

Klub

Divadlo Komedie, Jungmannova 1, 110 00 Praha 1, Tel: +420 224 222 484-5, pokladna: +420 224 222 734 PO-PÁ 12:00-20:00, SO-NE dvě hodiny před představením